donderdag 11 december 2008

Ensceneren

Vanuit de foto van de Mercedes in de arbeiderswijk ben ik een aantal plannen gaan uitwerken. Ik wil zowel de sociale verleiding proberen te verbeelden alswel de verleiding om sjieke auto's te kopen.

1. Om te beginnen heb ik een afspraak gemaakt met een collega van mijn werk. Hij is een echt volksbuurt type. Gouden oorbellen, tatoages en een zwaar Tilburgs dialect. Ik wil van hem een foto gaan maken waarin hij verleid wordt tot de aanschaf van een auto en het daarvoor moeten afsluiten van een lening. In dit beeld wil ik dat vier verschillende aspecten aan bod komen. Hij moet verleid worden door een folder van de BMW dealer, hij moet verleid worden tot het afsluiten van een lening, het moet in de huiselijk sfeer plaatsvinden en het moet duidelijk zijn dat hij een echt volksbuurt type is. Ik heb besloten om hem alleen in zijn huis te fotograferen omdat thuis meestal de plaats is waar je over de aanschaf van een auto nadenkt en hij wil hiervoor een lening gaan afsluiten wat niemend hoeft te weten. Ik heb besloten tot het toevoegen van een folder van de DSB bank (persoonlijke lening) omdat ik ten eerste mezelf afvraag hoe zoveel mensen zulke dure auto's kunnen betalen en omdat ik de gehele lenen, lenen, lenen tendens geen goede zaak vind.

2. Het tweede idee wat ik wil gaan uitwerken is het fotograferen van een gezelschap in een huis. Het gaat hierbij weer om echte volksbuurt types. Ik heb wederom een afspraak gemaakt met een andere collega om bij haar thuis te gaan fotograferen. De bedoeling is dat zij een nieuwe telefoon heeft en dat haar visite vol bewondering naar de telefoon kijkt en op dat moment verleid worden doordat zij die telefoon heeft (essentie van sociale verleiding).

3. Het derde idee wat ik deze week wil uitwerken is een verlengstuk van het opdringerige karakter van de lenen.nl reclames. Op televisie en internet zijn dit soort reclames niet te missen en dit wil ik een stap verder gaan uitwerken. Ik wil een man in een pak (een sales man) de volksbuurt in laten gaan en hem fotograferen als hij huis aan huis flatscreens probeert te verkopen in combinatie met een lening. Dit om de nadruk te leggen op het opdringerige karakter van dit soort reclames. Dit combineer ik dan met de sociale context, dus de volksbuurt. Ook wil ik proberen of ik een parallel kan trekken met Johova getuigen die zich ook erg opdringerig kunnen gedragen als ze huis aan huis langsgaan.

Serie en enkel beeld

Afgelopen zaterdag zijn mijn resultaten van de tweede ronde onderzoek besproken. Ik heb mij verder verdiept in het thema sociale verleiding. In de serie heb ik geproberd zowel het sociale aspect alsmede de verschillende merken in beeld te brengen. Er zitten drie foto's van auto's in arbeiderswijken bij. Hier heb ik voor gekozen omdat dit mijn vertrekpunt voor het onderzoek was en omdat dit in mijn optiek mijn sociale verleiding thema het beste reprensenteert. Verder heb ik een foto in de serie gedaan van een dame met een extravagante telefoon, sjieke schoenen en een foto van twee dames met dezelfde 'bling-bling' tassen.





De feedback die op deze serie kwam is dat de foto's eigenlijk de verleiding al voorbij zijn. De bezittingen zijn immers al gekocht. Echter, mijn vertrekpunt was dat de bezittingen die door anderen in de wijk gekocht worden weer verleidingen zijn voor mensen die deze bezittingen nog niet hebben. Dit spreekt echter niet helemaal uit de foto's. Vanuit deze feedback heb ik besloten om het moment van verleiding in een beeld te vangen. Dit zal dan gekoppeld worden aan een foto uit de serie en dienen als tweeluik. De volgende foto heb ik gekozen die meegaat naar de volgende opdracht.



Deze foto laat in mijn optiek niet alleen de Mercedes zien, maar ook duidelijk de sociale context waarin deze auto zich bevindt. Dit doormiddel van de flat op de achtergrond. Dit belichaamt voor mij het beeld van de dure auto (lees bezitting) in de arbeidersbuurt.