donderdag 4 december 2008

Onderwerp: Sociale verleiding

Naar aanleiding van de feedback heb ik besloten mijn serie over sociale verleiding verder te gaan uitbreiden. Ik ben verder gaan brainstormen wat naast auto's, schoenen en flatscreens nog meer binnen dit onderwerp past. Chique tassen, scooters, dure telefoons en de Burberry sjaals zijn onderwerpen die ik nog wil gaan toevoegen aan de serie. Specifiek ga ik op zoek naar producten die binnen een sociale context verleidelijk kunnen zijn. De sociale context waar ik naar zal gaan kijken is de arbeiderswijk omdat binnen deze context bv. BMW's en flatscreens status symbolen lijken te zijn.

zondag 30 november 2008

Eerste foto's

Krakers en de anticonsumptie:







Kant-en-klaar maaltijden en onze To Go-cultuur:





Sociale verleiding:





Verleiding en consumptie

Een nieuwe periode, met nieuwe kansen en een nieuwe spannende opdracht om aan te werken. Verleiding en consumptie: seks, materialisme, eten en een aantal andere zaken komen direct in mij op. Na het lezen van de opdracht ben ik thuis aan de slag gegaan met een uitgebreide brainstorm, deze is te zien in de onderstaande foto.

Vanuit mijn brainstorm ben ik 4 verschillende concepten gaan uitdenken en deze ben ik in de loop van de week gaan gaan fotograferen.

1. Ik wil gaan proberen om de tegenreactie (op onze consumptie maatschappij) in beeld te brengen door naar een kraakpand te gaan en daar foto's te maken. Ik denk namelijk dat onze consumptiemaatschappij en de verleidingen van het materialisme zijn weerklank vind in krakers en vrijbuiters die wars lijken te zijn van onze dagelijkse verleidingen.

2. Het tweede idee dat ik in beeld wil gaan brengen is de verleiding van onze kant-en-klaar maaltijden, de Albert Heijn To Go en het gebruik van voedingsupplementen. Het vertrekpunt hiervoor is onze haast cultuur.

3. Het derde idee is gestoeld op de verleiding van de sociale omgeving. Bepaalde merken worden gekocht door mensen waarmee ze schijnbaar denken status te krijgen. Denk aan de BMW's, Audi's, Burberry sjaals en Nikes. De verleiding zit in dit idee in de sociale context. Bijvoorbeeld: De buurman heeft een Mercedes, nu kopen wij er ook een. Dit wil ik gaan fotograferen in een echte arbeiders wijk in Tilburg. Wat mij hier namelijk altijd opvalt is dat de mensen daar in kleine huisjes wonen, maar wel een vette Mercedes voor de deur hebben staan en een grote flatscreen aan de muur hebben hangen.

4. Het laatste idee wat ik ga onderzoeken is de Winners Church. Dit is een christelijke sekte die mensen op een sterke reclame-achtige manier aan zich probeert te binden. Ik heb gebeld met deze mensen en zij bellen mij volgende week terug of ik kan komen fotograferen.